Przedmiotowe zasady oceniania w klasach I-III
Przedmiotowe Zasady Oceniania z języka angielskiego w klasach I-III w Szkole Podstawowej im. Ojca Świętego Jana Pawła II w Mucharzu
1. Zasady ogólne:
Przedmiotowe Zasady Oceniania mają na celu:
- Bieżące i systematyczne obserwowanie postępów ucznia w nauce;
- Zaznajomienie ucznia z poziomem jego osiągnięć oraz motywowanie ucznia do dalszej pracy;
- Dostarczenie rodzicom i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach ucznia;
2. Obszary aktywności ucznia podlegające ocenie:
- Słuchanie
- Mówienie
- Pisanie
- Czytanie
- Słownictwo i gramatyka
- Rozwój emocjonalno-społeczny
3. Obowiązkowe wyposażenie każdego ucznia na lekcjach języka angielskiego
Rodzice lub opiekunowie mają obowiązek dopilnować aby każdy uczeń na lekcjach języka angielskiego posiadał:
- Podręcznik – otrzymany ze szkoły, oprawiony i podpisany
- Zeszyt ćwiczeń
- Zeszyt przedmiotowy
- Przybory do pisania (długopis i ołówek), zastrugane kredki oraz pisaki
- Teczka na materiały dodatkowe i kserówki
- Własne nożyczki oraz klej
4. Postępy nauczania i osiągnięcia uczniów będą ocenianie na podstawie:
- Techniki ustne:
- Odpowiedź ustna
- Odpowiedź na bodziec rysunkowy
- Recytacja poznanych wierszyków, rymowanek, śpiewanie piosenek
- Odgrywanie dialogów w parach pod kontrolą nauczyciela
- Odgrywanie dialogów lub scenek
- Czytanie
- inne
- Techniki pisemne:
- Testy podsumowujące każdy rozdział
- Krótkie kartkówki podsumowujące poznany na ostatniej lekcji materiał
- Prace domowe
- Dyktanda
- Prace plastyczne i projektowe
- Zeszyt przedmiotowy
- Ćwiczenia
- Inne techniki:
- Bieżąca aktywność na lekcjach
- Samodzielna praca na lekcjach lub współpraca w parach, grupach
- Praca na lekcji i zaangażowanie w danym miesiącu
5. Zasady sprawdzania oraz oceniania osiągnięć i postępów ucznia:
- Podstawą oceny jest zakres realizacji wymagań edukacyjnych określonych i podanych przez nauczyciela;
- Rodzice i uczniowie są zaznajomieni z przedmiotowymi zasadami oceniania oraz wymaganiami we wrześniu;
- Ocenianie postępów przeprowadzane jest pisemnie lub ustnie;
- Każdy dział programowy kończy się testem zapowiedzianym z tygodniowym wyprzedzeniem;
6. Sposoby sprawdzania wiedzy i umiejętności uczniów. (Obowiązuje skala ocen od C do A+):
Ocena bieżąca:
- Ma charakter ciągły, odbywa się na bieżąco w klasie podczas wielokierunkowej działalności ucznia;
- Ocenianie osiągnięć edukacyjnych przyjmuje formę:
- ustną – pochwały słowne, ustne wyrażanie uznania, akceptacji przez nauczyciela i kolegów podczas zajęć;
- pisemną – ocena wyrażona stopniem (A+ do C), pochwała lub uwaga pisemna, zapisana w zeszycie przedmiotowym lub kontaktowym, krótka ocena opisowa;
- inne – plusy i minusy za aktywność i udział w lekcji; kolorowe pieczątki, naklejki motywacyjne, dyplomy oraz inne formy motywowania uczniów do pracy;
Ocena śródroczna i roczna:
Obowiązuje forma opisowa oceny, która dostarcza informacji o postępach dziecka w nauce. Ocena opisowa jest wyrażona w poniższy sposób:
- Doskonale opanował(a) obowiązujący materiał z języka angielskiego w zakresie znajomości słownictwa, mówienia, słuchania, czytania i tworzenia własnych wypowiedzi.
- Bardzo dobrze opanował(a) obowiązujący materiał z języka angielskiego w zakresie znajomości słownictwa, mówienia, słuchania, czytania i tworzenia własnych wypowiedzi.
- Dobrze opanował(a) obowiązujący materiał z języka angielskiego w zakresie znajomości słownictwa, mówienia, słuchania, czytania i tworzenia własnych wypowiedzi.
- Dostatecznie opanował(a) obowiązujący materiał z języka angielskiego w zakresie znajomości słownictwa, mówienia, słuchania, czytania i tworzenia własnych wypowiedzi.
- Dopuszczająco opanował(a) obowiązujący materiał z języka angielskiego w zakresie znajomości słownictwa, mówienia, słuchania, czytania i tworzenia własnych wypowiedzi.
- Niedostatecznie opanował(a) obowiązujący materiał z języka angielskiego w zakresie znajomości słownictwa, mówienia, słuchania, czytania i tworzenia własnych wypowiedzi.
Ocena śródroczna może w miarę potrzeby zostać rozszerzona o szczegółową kartę poziomu osiągnięć ucznia poszczególnych obszarów jego aktywności podlegającej ocenie.
7. Zasady oceniania prac pisemnych:
- Testy ocenia się według następującej skali procentowej:
- 100% lub więcej punktów A+ Doskonale
- 99% – 90% A Bardzo dobrze
- 84% – 70% B+ Dobrze
- 69% – 50% B Dostatecznie
- 49% – 30% C+ Dopuszczająco / Wymaga jeszcze pracy
- poniżej 30% C Bardzo słabo / Wymaga poprawy
8. Zasady oceniania aktywności i zaangażowania uczniów na lekcjach:
W zależności od potrzeb na lekcji stosuje się następujące metody oceniania aktywności uczniów:
- System „+/-” – W trakcie lekcji uczniowie mogą również zdobyć plusy i minusy za swoją aktywność i zaangażowanie. Sześć plusów oznacza ocenę A+ do dziennika, a trzy minusy ocenę C.
- Pieczątki i naklejki – W trakcie lekcji uczniowie mogą zdobywać również pieczątki oraz naklejki za wykonanie zadania domowego, aktywność i zaangażowanie. Sześć pieczątek lub naklejek oznacza ocenę A+ do dziennika.
- System punktowy – W trakcie wybranych lekcji uczniowie zbierają punkty za swoją pracę i aktywność na lekcjach według następującej skali:
- 4 – aktywność
- 3 – użycie języka angielskiego na lekcjach
- 2 – zaangażowanie na lekcji
- 1 – przygotowanie do lekcji
Po kilku lekcjach punkty te są sumowane, a następnie uczniowie, którzy zgromadzą ich najwięcej, otrzymują ocenę lub/i mogą wymienić je na specjalne kupony, uprawniające np. do dodatkowego nieprzygotowania na lekcjach lub zwolnienia z zadania domowego.
- Każdy uczeń może zostać upomniany maksymalnie czterokrotnie na lekcji. Wykorzystanie tego limitu skutkuje wpisaniem uwagi do zeszytu przedmiotowego, a w przypadku jego braku, do zeszytu kontaktowego. Uwaga ma na celu danie sygnału rodzicowi lub prawnemu opiekunowi, aby ten porozmawiał z dzieckiem na temat właściwego zachowania na lekcjach. W przypadku uzyskania trzech takich uwag odnośnie zachowania, nauczyciel może poprosić rodzica o spotkanie i rozmowę.
9. Współpraca z rodzicami i opiekunami:
Na tym etapie edukacyjnym bardzo ważne jest włączenie się rodziców i opiekunów w proces dydaktyczny swoich dzieci. W związku z tym rodzice powinni zwrócić szczególną uwagę na:
- Dopilnowanie aby dzieci miały na każdą lekcję podręczniki, zeszyty ćwiczeń, przybory do pisania, zastrugane kredki i ołówek, pisaki, klej oraz teczkę na dodatkowe materiały.
- Systematyczną pomoc dziecku w przygotowaniu na kolejne lekcje oraz dopilnowanie aby odrobiło ono zadane zadanie domowe.
- Uzupełnianie notatek w zeszycie oraz w ćwiczeniach w przypadku nieobecności dziecka na lekcjach. Pomoc w uzupełnieniu zaległości.
- Pomoc w utrwaleniu w domu formy pisanej wyrazów z pamięci, tak aby ułatwić dziecku pracę na lekcji.
- Powtórzenie w miarę możliwości materiału przerobionego na lekcjach
- Udostępnienie dziecku w miarę potrzeby stanowiska do pracy z multimedialnymi pomocami naukowymi – strony www, strony z nagraniami, gry interaktywne itp.
10. Zasady poprawiania ocen:
- Każdy uczeń ma obowiązek poprawić ocenę C.
- Poprawa pozostałych ocen odbywa się za zgodą nauczyciela.
- O chęci poprawy oceny uczeń musi poinformować nauczyciela.
- Uczeń ma tydzień na poprawę oceny od daty jej otrzymania.
- Poprawa ma miejsce w terminie ustalonym przez nauczyciela po konsultacji z uczniem.
- Uczeń może poprawić jedną ocenę tylko raz;
11. Zasady zgłaszania nieprzygotowania:
- Uczeń ma prawo do trzykrotnego w ciągu półrocza zgłoszenia nieprzygotowania do lekcji, w tym braku zadania, co jest odnotowywane w dzienniku odpowiednio skrótem „np” z powodu:
- braku pracy domowej
- braku podręcznika lub zeszytu
- braku przyborów szkolnych, kleju bądź teczki
- bycia nieprzygotowanym do odpowiedzi ustnej lub kartkówki
- Nieprzygotowanie nie dotyczy zapowiedzianych kartkówek, odpowiedzi ustnych i sprawdzianów;
- Po wykorzystaniu limitu określonego powyżej, uczeń otrzymuje za każde zgłoszone nieprzygotowanie lub brak zadania uwagę, a w ostateczności ocenę C.
- Uczeń ma obowiązek zgłosić nieprzygotowanie zaraz na początku lekcji, po sprawdzeniu obecności, a nie w trakcie sprawdzania pracy domowej lub może ono zostać wpisane przez nauczyciela;
- Uczeń ma obowiązek odrobić zaległą pracę domową i pokazać ją nauczycielowi na następnej lekcji;
- Po wykorzystaniu limitu nieprzygotowań i ich dużej częstotliwości nauczyciel może poprosić rodzica o spotkanie i rozmowę w celu wyjaśnienia problemu.
12. Nieobecności ucznia na lekcjach:
- W przypadku nieobecności na lekcjach uczeń jest zobowiązany do uzupełnienia zaległości (np. zadania domowego, notatek w zeszycie oraz uzyskania informacji o planach na kolejne lekcje, m.in. o zapowiedzianych testach czy kartkówkach).
- Nieobecność nie zwalnia przed przygotowaniem do kolejnych lekcji.
- W przypadku dłuższej nieobecności (minimum tygodniowej) uczeń powinien poinformować o tym nauczyciela. Taki uczeń otrzymuje więcej czasu na nadrobienie zaległości.