Strona główna Dla Rodziców Przedmiotowe zasady oceniania w klasach I-III

Przedmiotowe zasady oceniania w klasach I-III

15 min read
0
169

Przedmiotowe Zasady Oceniania z języka angielskiego w klasach I-III w Szkole Podstawowej im. Ojca Świętego Jana Pawła II w Mucharzu

1. Zasady ogólne:

Przedmiotowe Zasady Oceniania mają na celu:

  • Bieżące i systematyczne obserwowanie postępów ucznia w nauce;
  • Zaznajomienie ucznia z poziomem jego osiągnięć oraz motywowanie ucznia do dalszej pracy;
  • Dostarczenie rodzicom i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach ucznia;

2. Obszary aktywności ucznia podlegające ocenie:

  • Słuchanie
  • Mówienie
  • Pisanie
  • Czytanie
  • Słownictwo i gramatyka
  • Rozwój emocjonalno-społeczny

3. Obowiązkowe wyposażenie każdego ucznia na lekcjach języka angielskiego

Rodzice lub opiekunowie mają obowiązek dopilnować aby każdy uczeń na lekcjach języka angielskiego posiadał:

  • Podręcznik – otrzymany ze szkoły, oprawiony i podpisany
  • Zeszyt ćwiczeń
  • Zeszyt przedmiotowy
  • Przybory do pisania (długopis i ołówek), zastrugane kredki oraz pisaki
  • Teczka na materiały dodatkowe i kserówki
  • Własne nożyczki oraz klej

4. Postępy nauczania i osiągnięcia uczniów będą ocenianie na podstawie:

  • Techniki ustne:
    • Odpowiedź ustna
    • Odpowiedź na bodziec rysunkowy
    • Recytacja poznanych wierszyków, rymowanek, śpiewanie piosenek
    • Odgrywanie dialogów w parach pod kontrolą nauczyciela
    • Odgrywanie dialogów lub scenek
    • Czytanie
    • inne
  • Techniki pisemne:
    • Testy podsumowujące każdy rozdział
    • Krótkie kartkówki podsumowujące poznany na ostatniej lekcji materiał
    • Prace domowe
    • Dyktanda
    • Prace plastyczne i projektowe
    • Zeszyt przedmiotowy
    • Ćwiczenia
  • Inne techniki:
    • Bieżąca aktywność na lekcjach
    • Samodzielna praca na lekcjach lub współpraca w parach, grupach
    • Praca na lekcji i zaangażowanie w danym miesiącu

5. Zasady sprawdzania oraz oceniania osiągnięć i postępów ucznia:

  • Podstawą oceny jest zakres realizacji wymagań edukacyjnych określonych i podanych przez nauczyciela;
  • Rodzice i uczniowie są zaznajomieni z przedmiotowymi zasadami oceniania oraz wymaganiami we wrześniu;
  • Ocenianie postępów przeprowadzane jest pisemnie lub ustnie;
  • Każdy dział programowy kończy się testem zapowiedzianym z tygodniowym wyprzedzeniem;

6. Sposoby sprawdzania wiedzy i umiejętności uczniów. (Obowiązuje skala ocen od C do A+):

Ocena bieżąca:

  • Ma charakter ciągły, odbywa się na bieżąco w klasie podczas wielokierunkowej działalności ucznia;
  • Ocenianie osiągnięć edukacyjnych przyjmuje formę:
    • ustną – pochwały słowne, ustne wyrażanie uznania, akceptacji przez nauczyciela i kolegów podczas zajęć;
    • pisemną – ocena wyrażona stopniem (A+ do C), pochwała lub uwaga pisemna, zapisana w zeszycie przedmiotowym lub kontaktowym, krótka ocena opisowa;
    • inne – plusy i minusy za aktywność i udział w lekcji; kolorowe pieczątki, naklejki motywacyjne, dyplomy oraz inne formy motywowania uczniów do pracy;

Ocena śródroczna i roczna:

Obowiązuje forma opisowa oceny, która dostarcza informacji o postępach dziecka w nauce. Ocena opisowa jest wyrażona w poniższy sposób:

  • Doskonale opanował(a) obowiązujący materiał z języka angielskiego w zakresie znajomości słownictwa, mówienia, słuchania, czytania i tworzenia własnych wypowiedzi.
  • Bardzo dobrze opanował(a) obowiązujący materiał z języka angielskiego w zakresie znajomości słownictwa, mówienia, słuchania, czytania i tworzenia własnych wypowiedzi.
  • Dobrze opanował(a) obowiązujący materiał z języka angielskiego w zakresie znajomości słownictwa, mówienia, słuchania, czytania i tworzenia własnych wypowiedzi.
  • Dostatecznie opanował(a) obowiązujący materiał z języka angielskiego w zakresie znajomości słownictwa, mówienia, słuchania, czytania i tworzenia własnych wypowiedzi.
  • Dopuszczająco opanował(a) obowiązujący materiał z języka angielskiego w zakresie znajomości słownictwa, mówienia, słuchania, czytania i tworzenia własnych wypowiedzi.
  • Niedostatecznie opanował(a) obowiązujący materiał z języka angielskiego w zakresie znajomości słownictwa, mówienia, słuchania, czytania i tworzenia własnych wypowiedzi.

Ocena śródroczna może w miarę potrzeby zostać rozszerzona o szczegółową kartę poziomu osiągnięć ucznia poszczególnych obszarów jego aktywności podlegającej ocenie.

7. Zasady oceniania prac pisemnych:

  • Testy ocenia się według następującej skali procentowej:
    • 100% lub więcej punktów         A+       Doskonale
    • 99% – 90%                                 A         Bardzo dobrze
    • 84% – 70%                                 B+       Dobrze
    • 69% – 50%                                 B         Dostatecznie
    • 49% – 30%                                 C+       Dopuszczająco / Wymaga jeszcze pracy
    • poniżej 30%                               C         Bardzo słabo / Wymaga poprawy

8. Zasady oceniania aktywności i zaangażowania uczniów na lekcjach:

W zależności od potrzeb na lekcji stosuje się następujące metody oceniania aktywności uczniów:

  1. System „+/-” – W trakcie lekcji uczniowie mogą również zdobyć plusy i minusy za swoją aktywność i zaangażowanie. Sześć plusów oznacza ocenę A+ do dziennika, a trzy minusy ocenę C.
  2. Pieczątki i naklejki – W trakcie lekcji uczniowie mogą zdobywać również pieczątki oraz naklejki za wykonanie zadania domowego, aktywność i zaangażowanie. Sześć pieczątek lub naklejek oznacza ocenę A+ do dziennika.
  3. System punktowy – W trakcie wybranych lekcji uczniowie zbierają punkty za swoją pracę i aktywność na lekcjach według następującej skali:
  • 4 – aktywność
  • 3 –  użycie języka angielskiego na lekcjach
  • 2 – zaangażowanie na lekcji
  • 1 – przygotowanie do lekcji

Po kilku lekcjach punkty te są sumowane, a następnie uczniowie, którzy zgromadzą ich najwięcej, otrzymują ocenę lub/i mogą wymienić je na specjalne kupony, uprawniające np. do dodatkowego nieprzygotowania na lekcjach lub zwolnienia z zadania domowego.

  1. Każdy uczeń może zostać upomniany maksymalnie czterokrotnie na lekcji. Wykorzystanie tego limitu skutkuje wpisaniem uwagi do zeszytu przedmiotowego, a w przypadku jego braku, do zeszytu kontaktowego. Uwaga ma na celu danie sygnału rodzicowi lub prawnemu opiekunowi, aby ten porozmawiał z dzieckiem na temat właściwego zachowania na lekcjach. W przypadku uzyskania trzech takich uwag odnośnie zachowania, nauczyciel może poprosić rodzica o spotkanie i rozmowę.

9. Współpraca z rodzicami i opiekunami:

Na tym etapie edukacyjnym bardzo ważne jest włączenie się rodziców i opiekunów w proces dydaktyczny swoich dzieci. W związku z tym rodzice powinni zwrócić szczególną uwagę na:

  • Dopilnowanie aby dzieci miały na każdą lekcję podręczniki, zeszyty ćwiczeń, przybory do pisania, zastrugane kredki i ołówek, pisaki, klej oraz teczkę na dodatkowe materiały.
  • Systematyczną pomoc dziecku w przygotowaniu na kolejne lekcje oraz dopilnowanie aby odrobiło ono zadane zadanie domowe.
  • Uzupełnianie notatek w zeszycie oraz w ćwiczeniach w przypadku nieobecności dziecka na lekcjach. Pomoc w uzupełnieniu zaległości.
  • Pomoc w utrwaleniu w domu formy pisanej wyrazów z pamięci, tak aby ułatwić dziecku pracę na lekcji.
  • Powtórzenie w miarę możliwości materiału przerobionego na lekcjach
  • Udostępnienie dziecku w miarę potrzeby stanowiska do pracy z multimedialnymi pomocami naukowymi – strony www, strony z nagraniami, gry interaktywne itp.

 10. Zasady poprawiania ocen:

  • Każdy uczeń ma obowiązek poprawić ocenę C.
  • Poprawa pozostałych ocen odbywa się za zgodą nauczyciela.
  • O chęci poprawy oceny uczeń musi poinformować nauczyciela.
  • Uczeń ma tydzień na poprawę oceny od daty jej otrzymania.
  • Poprawa ma miejsce w terminie ustalonym przez nauczyciela po konsultacji z uczniem.
  • Uczeń może poprawić jedną ocenę tylko raz;

11. Zasady zgłaszania nieprzygotowania:

  • Uczeń ma prawo do trzykrotnego w ciągu półrocza zgłoszenia nieprzygotowania do lekcji, w tym braku zadania, co jest odnotowywane w dzienniku odpowiednio skrótem „np” z powodu:
  1. braku pracy domowej
  2. braku podręcznika lub zeszytu
  3. braku przyborów szkolnych, kleju bądź teczki
  4. bycia nieprzygotowanym do odpowiedzi ustnej lub kartkówki
  • Nieprzygotowanie nie dotyczy zapowiedzianych kartkówek, odpowiedzi ustnych i sprawdzianów;
  • Po wykorzystaniu limitu określonego powyżej, uczeń otrzymuje za każde zgłoszone nieprzygotowanie lub brak zadania uwagę, a w ostateczności ocenę C.
  • Uczeń ma obowiązek zgłosić nieprzygotowanie zaraz na początku lekcji, po sprawdzeniu obecności, a nie w trakcie sprawdzania pracy domowej lub może ono zostać wpisane przez nauczyciela;
  • Uczeń ma obowiązek odrobić zaległą pracę domową i pokazać ją nauczycielowi na następnej lekcji;
  • Po wykorzystaniu limitu nieprzygotowań i ich dużej częstotliwości nauczyciel może poprosić rodzica o spotkanie i rozmowę w celu wyjaśnienia problemu.

12. Nieobecności ucznia na lekcjach:

  • W przypadku nieobecności na lekcjach uczeń jest zobowiązany do uzupełnienia zaległości (np. zadania domowego, notatek w zeszycie oraz uzyskania informacji o planach na kolejne lekcje, m.in. o zapowiedzianych testach czy kartkówkach).
  • Nieobecność nie zwalnia przed przygotowaniem do kolejnych lekcji.
  • W przypadku dłuższej nieobecności (minimum tygodniowej) uczeń powinien poinformować o tym nauczyciela. Taki uczeń otrzymuje więcej czasu na nadrobienie zaległości.