Konkurs „Olimpus” z języka angielskiego
Wszystkich chętnych uczniów zachęcam do wzięcia udziału w kolejnej edycji ogólnopolskiej olimpiady „Olimpus” z języka angielskiego dla klas IV-VIII, która odbędzie się 15 stycznia 2025 roku.
Zgłoszenia do olimpiady, dzieci mogą składać do czwartku 12 grudnia 2025 roku u mnie. Rodziców proszę o podesłanie zgody na udział poprzez Librus.
Wpisowe wynosi 15zł.
Archiwalne arkusze konkursowe można wykorzystać do przygotowania się do konkursu. Można je znaleźć tutaj.
Olimpiada Olimpus w sesji zimowej z języka angielskiego przeznaczona jest dla uczniów klas IV-VIII szkoły podstawowej oraz I-IV liceum ogólnokształcącego i ma zasięg ogólnopolski. Test olimpiady składa się z 30 pytań i podanych do nich 4 odpowiedzi. W testach z sesji zimowej tylko jedna z podanych odpowiedzi może być poprawna.
Olimpiada z języka angielskiego sprawdza wiedzę uczniów w zakresie czytania ze zrozumieniem tekstu pisanego, komunikacji, słownictwa, gramatyki i wiadomości związanych z wiedzą o krajach anglojęzycznych. Pozwala również urozmaicić zajęcia lekcyjne oraz stanowi zewnętrzne źródło oceny poziomu wiedzy uczniów.
Regulamin konkursu jest dostępny tutaj.
Instrukcja tutaj.
Archiwalne arkusze konkursowe z poprzednich lat do zapoznania się i przygotowania do konkursy są dostępne tutaj.
Po więcej informacji zapraszam na stronę organizatora tutaj.
Zakres tematyczny dla poszczególnych klas znajduje się poniżej:
Szkoła Podstawowa: KLASA 4
1. Materiał gramatyczny:
- zaimki wskazujące (this/that; these/those);
- liczba mnoga rzeczowników;
- konstrukcja there is / there are;
- zaimki osobowe w funkcji podmiotu i dopełnienia;
- forma dzierżawcza rzeczownika; przymiotniki dzierżawcze;
- czasownik: to be; to have/have got; can;
- liczebniki główne;
- czas Present Simple i Present continuous; zdania oznajmujące, pytające i przeczące;
- przyimki miejsca;
- przyimki czasu;
- zaimki pytające;
- stosowanie a/an; some/any;
2. Słownictwo:
- szkoła, przedmioty szkolne, uczeń i jego pomoce naukowe;
- mój dom, pokój, mieszkanie i ich wyposażenie;
- relacje w rodzinie: ja i moja najbliższa rodzina;
- czas wolny – zainteresowania;
- popularne zwierzęta domowe i dzikie;
- podstawowe informacje o wyglądzie człowieka;
- pory dnia; dni tygodnia, nazwy miesięcy; pory roku;
- żywność, w tym owoce i warzywa, tradycyjne posiłki;
- podstawowe przymiotniki; przymiotniki o znaczeniu przeciwnym;
- praca ludzi; zawody;
- wyrażanie czasu – zegar;
- podstawowe informacje osobiste;
- kraje i narodowości;
- informacje o pogodzie;
- środowisko, w którym żyjemy;
3. Komunikacja:
- powitania, pożegnania;
- przedstawianie siebie i innych osób (imię, nazwisko, wiek);
- prośby i podziękowania, zwroty grzecznościowe;
- pytanie i informowanie o umiejętnościach;
- pytania i informacje o wieku i miejscu zamieszkania;
- pytania i informacje o czasie;
- zwroty grzecznościowe, sytuacje z życia codziennego;
- pytania i informacje dotyczące narodowości i kraju pochodzenia;
Szkoła Podstawowa: KLASA 5
1. Materiał gramatyczny:
- zagadnienia dla klasy 4 oraz:
- przedimek określony i niekreślony;
- rzeczowniki policzalne i niepoliczalne;
- zaimki nieokreślone: some, every, any, no;
- stopniowanie przymiotników; porównania z „as … as”;
- liczebniki porządkowe;
- zaimki dzierżawcze;
- pytania z: How much?; How many?;
- czas: Past simple oraz wyrażenie used to;
- przysłówki częstotliwości i ich pozycja w zdaniu;
- spójniki: and, but, because, so, or;
2. Słownictwo:
- zagadnienia dla klasy 4 oraz:
- ubrania;
- części ciała ludzi i zwierząt;
- mój pokój, mieszkanie i dom;
- moje hobby i zainteresowania;
- ulubione zajęcia w wolnym czasie, sport i sportowcy, sprzęt sportowy;
- pieniądze brytyjskie i amerykańskie, ceny;
- codzienne czynności i obowiązki domowe;
- jedzenie i napoje, zdrowa żywność, nazwy posiłków i dań, przybory kuchenne;
- w mieście i na wsi;
- formułowanie daty;
- wygląd człowieka, przymiotniki opisujące wygląd;
3. Komunikacja:
- zagadnienia dla klasy 4 oraz:
- pytanie o cenę i informacja o cenie;
- prośby o pozwolenie, akceptacja i odmowa;
- opis wyglądu człowieka i przedstawianie opinii o nim;
- opis zwierząt;
- wyrażanie życzeń;
Szkoła Podstawowa: KLASA 6
1. Materiał gramatyczny:
- zagadnienie dla klasy 4 i 5 oraz:
- określniki: much, many, a few, a little, a lot of, enough;
- czasowniki modalne: can; must; should, would, shall, oraz have to i be able to;
- czasy: Past simple (czasowniki regularne i nieregularne, used to), Past continuous i Future simple oraz „to be going to”;
- tworzenie przysłówków, miejsce przysłówka w zdaniu; stopniowanie przysłówków;
- zaimki zwrotne;
- zwroty would like, be allowed to;
2. Słownictwo:
- zagadnienie dla klasy 4 i 5 oraz:
- zagadnienia z życia codziennego;
- spędzanie wolnego czasu;
- nazwy przedmiotów szkolnych, szkoła w Wielkiej Brytanii;
- zagadnienia pracy człowieka; praca i pieniądze;
- świat, państwa, narody, narodowości, elementy wiedzy o krajach anglojęzycznych;
- środki transportu, podróże i turystyka;
- żywność, przygotowanie posiłków i dań; w restauracji;
- sport, wydarzenia sportowe, sławni sportowcy;
3. Komunikacja:
- zagadnienie dla klasy 4 i 5 oraz:
- sugestie, prośby i propozycje;
- prośba o pozwolenie;
- jak docieramy do szkoły i miejsc różnych zajęć;
- zapraszanie i formułowanie propozycji;
- kupowanie (np. biletu, ubioru);
- formułowanie opinii i oceny;
- wyrażanie obowiązku i zakazu;
Szkoła Podstawowa: KLASA 7
1. Materiał gramatyczny:
- zagadnienie dla klasy 4, 5 i 6 oraz:
- stosowanie przedimków określonych i nieokreślonych;
- czasowniki modalne: may; might, need, could;
- czasy: Present perfect simple;
- różne sposoby wyrażania przyszłości;
- zaimki nieokreślone: some, every, any, no i ich złożenia;
- podstawowe „phrasal verbs”;
- I tryb warunkowy;
- zdania czasowe;
2. Słownictwo:
- zagadnienie dla klasy 4, 5 i 6 oraz:
- zakupy i usługi, sklepy w krajach anglosaskich;
- przygotowanie potraw i posiłków, przepisy kulinarne;
- nazwy geograficzne;
- mój komputer i smartfon;
- pogoda i klimat;
- zdrowie i problemy zdrowotne, postępowanie w czasie choroby; zdrowy tryb życia;
- osobowość i charakter człowieka;
- znaki drogowe;
- materiały, z których wykonane są przedmioty codziennego użytku;
3. Komunikacja:
- zagadnienie dla klasy 4, 5 i 6 oraz:
- oferowanie pomocy i podziękowanie za nią;
- u lekarza; informacja o dolegliwościach;
- reakcje emocjonalne;
- sytuacje z życia codziennego (również język potoczny);
- pytanie o drogę i informacja jak dotrzeć do poszukiwanego miejsca;
- wyrażanie preferencji i upodobań;
Szkoła Podstawowa: KLASA 8
1. Materiał gramatyczny:
- zagadnienie dla klasy 4, 5, 6 i 7 oraz:
- czas: Present perfect continuous; past perfect;
- czasowniki, po których stosowana jest forma gerund, infinitive lub bare infinitive;
- strona bierna;
- konstrukcja have something done;
- Question Tags;
- zdania względne, zaimki względne;
- określniki ilościowe: (a) few / (a) little, a lot of, lots of;
- zdania warunkowe II i III typu;
- czasownik, rzeczownik i przymiotnik z przyimkiem;
- phrasal verbs rozdzielne i nierozdzielne;
- so / such, too / enough;
2. Słownictwo:
- zagadnienie dla klasy 4, 5, 6 i 7 oraz:
- podróżowanie i turystyka, wakacje, atrakcje turystyczne krajów anglojęzycznych;
- dziedziny kultury, twórcy i ich dzieła;
- instrumenty muzyczne, typy muzyki i muzycy;
- świat przyrody i środowisko naturalne, krajobrazy, klęski żywiołowe;
- klasyfikacja zwierząt i części ich ciała, zwierzęta zagrożone wyginięciem;
- ochrona środowiska i zagrożenia dla środowiska;
- życie rodzinne i towarzyskie;
- nauka i technika, odkrycia i wynalazki, technologie informacyjne;
- sport, obiekty sportowe, imprezy sportowe, sprzęt sportowy;
3. Komunikacja:
- zagadnienie dla klasy 4, 5, 6 i 7 oraz:
- udzielanie rad, prośba o radę;
- obowiązek i konieczność;
- wyrażanie przyzwolenia i zakazu;
- wyrażanie chęci i życzenia;
- składanie propozycji i sugerowanie rozwiązań;
- znaki i tablice informacyjne;