Strona główna Klasa V Klasa V: Pizza delivery dog – czasowniki nieregularne w zdaniach twierdzących w czasie Past Simple.

Klasa V: Pizza delivery dog – czasowniki nieregularne w zdaniach twierdzących w czasie Past Simple.

10 min read
2
678

INFO

Lekcja

Temat: Pizza delivery dog – czasowniki nieregularne w zdaniach twierdzących w czasie Past Simple.

Cel lekcji: Potrafię rozmawiać o przeszłości z wykorzystaniem czasowników nieregularnych.

Jakie miałeś zrobić zdanie na dziś? Karta pracy z ostatniej lekcji. (Nie odsyłaj jej, jeśli nie poproszę).

Zadanie obowiązkowe z tej lekcji: Ćwiczenia str. 52 (Prześlij mi zdjęcie/skan tej strony do piątku 10.04 na mail teacherspmucharz@gmail.com, w tytule podając swoje imię i nazwisko).

Termin wykonania zadania: piątek (10.04)

 

Lekcję można wydrukować lub uzupełniać w zeszycie.

 

LESSON

TOPIC: Pizza delivery dog – czasowniki nieregularne w zdaniach twierdzących

w czasie Past Simple.

 

I. ROZGRZEWKA (Warm up)

1. Sprawdź czy znasz odpowiedzi na poniższe pytania. Postaraj się na nie ustnie odpowiedzieć.

a) Kiedy używamy czasu Past Simple?

b) Jaką formę w tym czasie ma czasownik „to be”?

c) Co to są czasowniki regularne, jaką mają formę i jak się je wymawia?

d) Co oznaczają te słowa – yesterday, ago, last?

e) Potrafisz ułożyć po jednym zdaniu ze słówkami – yesterday, ago, last?

2. Mam nadzieję, że znasz odpowiedzi na te pytania. Jeżeli jednak któreś wciąż sprawia Ci problem to wróć do poprzednich lekcji i poszukaj na nie odpowiedzi. Zrób to zanim zaczniesz przerabiać dalszą część tej lekcji.

 

II. HISTORYJKA (Story)

1. Otwórz podręcznik na stronie 84. Mamy dzisiaj na lekcji kolejną część historyjki o psie Big Al i jego przyjaciołach. Jej tytuł to „Pizza delivery dog”. Czy domyślasz się co tytuł ten oznacza? Podpowiem, że opisuje nową pracę Big Ala. 🙂

2. Zanim posłuchamy historyjki, spróbuj nazwać po angielsku jak najwięcej zawodów, które rozpoznajesz na obrazkach.

3. Upewnij się również, że znasz te słowa:

*hungry, thirsty, angry, a piece, outside, wash the dishes, never mind

*tradycyjnie, jeżeli masz z nimi problem to zajrzyj na dół tej lekcji, gdzie przetłumaczyłem je dla Ciebie.

4. Posłuchaj historyjki, a następnie ją przeczytaj.

5. Gdy to zrobisz, spróbuj rozwiązać zadanie drugie. Przepisz zdania tutaj lub w zeszycie z już wybraną, poprawną odpowiedzią.

Ex. 2/84

1. Al’s first day at work was bad.

2.

3.

4.

5.

III. PREZENTACJA (Presentation)

1. Na pewno czytając historyjką zauważyłeś, że niektóre czasowniki w niej występujące mają jakaś dziwną pisownię. Nie martw się, to nie błąd w druku. Czasowniki takie jak made, had, came itp. są jak najbardziej poprawne.

2. Do tej pory poznaliśmy czasowniki regularne (regular verbs). Dlaczego regularne? Dlatego, że tworzy się je według jednej zasady:

play – played, wash – washed, watch – watched, dance – danced, try – tried

Jaka to zasada? Otóż, żeby zrobić ich formę przeszłą, należy dodać do czasownika w wersji podstawowej końcówkę – ed.

3. Skoro mamy czasowniki regularne, to muszą być również jakieś czasowniki nieregularne (irregular verbs). Tych jest w języku angielskim całkiem sporo i jak sama nazwa wskazuje, mają nieregularną budowę. W skrócie nie ma zasady ogólnej, która je tworzy. Musicie się każdego z nich nauczyć na pamięć!

Popatrzmy na kilka z nich.

have – had

make – made

take – took

eat – ate

go – went

drink – drank

Jak widzisz nie ma jednej, ogólnej zasady, która by ułatwiała zapamiętywanie tego jak tworzy się czas przeszły z czasownikami nieregularnymi. Musisz ich uczyć się na pamięć. To bardzo ważne, żebyś się ich nauczył. Na szczęście, dla wszystkich osób mają one jednakową formę.

4. Teraz obejrzyj naszego chomika, żeby sobie to utrwalić.

5. Czasowników nieregularnych jest bardzo dużo. Poniżej wrzucam Ci ich listę. Interesuje nas póki co jedynie pierwsza (infinitive) i druga kolumna (past simple) oraz tłumaczenie tych czasowników na język polski. Nie musisz znać ich wszystkich w V klasie. Na tę chwilę możesz zaglądać do tej listy w trakcie robienia zadań.

IV. ĆWICZENIE (Practice)

1. Teraz przejdźmy do ćwiczeń. Otwórz podręcznik na stronie 85 i poniżej rozwiąż zadanie 3, które jest bardzo proste. Musisz znaleźć formę przeszłą podanych czasowników. Znajdziesz je w historyjce lub w tabelce powyżej.

Ex. 3/85

come – came

drink –

eat –

feel –

go –

have –

make –

meet –

take –

2. W kolejnym zadaniu, numer 5, musisz uzupełnić zdania czasownikiem w formie przeszłej. Możesz je wpisać poniżej w miejscu pytajnika (ewentualnie obok) lub przepisać do zeszytu, jeżeli nie drukowałeś lekcji.

3. W zadaniu 6 należy uzupełnić tekst właściwą formą przeszłą czasownika z nawiasu. Nie ma potrzeby przepisywania całego tekstu, wystarczą same czasowniki w formie przeszłej.

Ex. 6/85

1. had                                                        5.

2.                                                               6.

3.                                                               7.

4.

4. Przed nami ostatnie zadanie z lekcji. Chodzi o ćwiczenie 7. Musisz w nim ułożyć 5 prawdziwych zdań o sobie. Tutaj masz wzór. Oczywiście najpierw wpisujesz brakujący czasownik nieregularny w odpowiedniej formie, a następnie zamiast tych zwrotów na niebiesko, piszesz swoje.

Chodzi o to kiedy ostatni raz wykonałeś daną czynność. Użyj – yesterday, ago lub last. Popatrz na moje przykładowe zdanie.

Ex. 7/85

1. I went shopping in town yesterday.

2.

3.

4.

5.

 

V. ZADANIE DOMOWE (Homework)

1. Ćwiczenia str. 52 (cała) Termin: do piątku (10.04). Odsyłamy wszyscy zdjęcie lub skan na maila – teacherspmucharz@gmail.com

 

 

*hungry – głodny,

thirsty – spragniony,

angry – zły,

a piece – kawałek,

outside – na zewnątrz,

wash the dishes – myć naczynia,

never mind – nieważne,